Karina Voermans van Rataplan en Rutger Bos van Kringloop Het Warenhuis nemen ons mee in hoe de implementatie er bij hun organisatie aan toe gaat: hoe ver ze zijn met de uitrol, welke uitdagingen ze tegenkomen en waar ze naar uitkijken voor de komende periode. Hun ervaringen laten zien hoe verandering stap voor stap vorm krijgt en hoe de implementatie van de Academie bijdraagt aan de verdere professionalisering van de branche.
Karina Voermans is momenteel directeur HRM en al 10 jaar werkzaam bij Rataplan. Aan initiatief ontbreekt het haar niet; ze is al sinds de start van het project, inmiddels 2 jaar geleden, actief betrokken. Dankzij haar strakke planning verloopt de uitrol van de Academie soepel binnen heel Rataplan. Het plan was vanaf het begin al om stapsgewijs te werk te gaan: eerst de bedrijfsleiders, dan de teamleiders en tot slot de werknemers op de vloer. Volgens Karina zijn er vanaf het begin “veel enthousiaste medewerkers die vragen wanneer het platform live gaat en wat ze er allemaal mee kunnen”.
Toen de Academie Kringloop Nederland gelanceerd werd in maart, zijn de bedrijfsleiders volgens Karina direct meegenomen. “Ze hebben door middel van een interne presentatie een goed beeld gekregen van hoe de Academie eruitziet, waarna ze direct zelfstandig aan de slag konden gaan met de e-learnings.” De tweede stap in haar planning was het toegang geven aan de teamleiders van alle vestigingen. Karina geeft aan dat nog niet elke vestiging binnen Rataplan al op dit punt is aangekomen, maar dat er zeker vooruitgang in zit.
Voor leidinggevenden kan de eerste stap wel lastig zijn. Het is ook voor veel van hen nog wel een uitdaging om daarvoor de tijd te vinden. Het organiseren van live bijeenkomsten is volgens Karina de beste manier om toch te blijven motiveren en enthousiasmeren, zelfs in de drukke tijden. “Bedrijfsleiders vertellen bij die bijeenkomsten aan andere bedrijfsleiders hoe enthousiast ze zijn over de Academie en hoe goed de leerlijnen kunnen helpen in het inwerkingsproces”.
Wat betreft de toekomst van de Academie bij Rataplan, ziet Karina het liefst dat “de Academie volledig onderdeel wordt van het inwerkproces. Zo kunnen alle mensen die binnenkomen – van integratiestagiaires tot werknemers die op de vacatures hebben gereageerd – op dezelfde manier aan de slag gaan met hun ontwikkeling.” De eerste werkdag zal niet meer alleen bestaan uit een rondleiding en handen schudden, maar ook direct achter de laptop beginnen met de eerste modules.
Ook in Leiden zijn ze al druk bezig met de uitrol van de Academie Kringloop Nederland. In 2020 is Rutger Bos benoemd tot directeur-bestuurder bij Stichting Kringloop het Warenhuis. Hij is nauw betrokken bij de Academie en omschrijft zijn rol hierin als “aanjager en bewaker”. Tussen zijn dagelijkse werkzaamheden door maakt hij graag een uurtje vrij om de leidinggevenden en werknemers aan te sturen en te motiveren waar nodig.
De uitrol bij Kringloop het Warenhuis is gestructureerd van start gegaan, net zoals bij Rataplan. Eerst heeft het clubje groepsbeheerders samen de modules doorlopen. Daarna zijn de coördinatoren aan de slag gegaan, voordat de prioriteit doorschoof naar de leidinggevenden, ook wel “voormannen en -vrouwen” genoemd. De focus ligt vooral op hen, omdat zij uiteindelijk degenen zijn die hun werknemers moeten gaan navigeren door de Academie. “Hierbij is het vooral van belang dat de Academie ‘gaat leven’ door onderliggende gesprekken tussen medewerkers te stimuleren”, aldus Rutger.
Sinds vier weken is het voor de werknemers mogelijk om zich officieel in te schrijven voor de Academie. Daarnaast zijn er vanuit het bestuur ook een aantal werknemers aangewezen als ambassadeur van de Academie. Rutger: “De keuze viel hierbij op werknemers waarvan we wisten dat ze het leuk zouden vinden en die binnen de organisatie positieve verhalen gaan delen.”
Om de werknemers rustig de tijd en ruimte te bieden in het doorlopen van de modules en leerlijnen, is er recent speciaal voor de uren die aan de Academie besteed worden een kamer ingericht. Deze is gevuld met drie computers, drie koptelefoons, een ronde tafel en een Academie-poster aan de muur. Dit initiatief illustreert mooi hoe het Warenhuis zich constant actief inzet voor de Academie. “De werkruimte is de perfecte plek waar hun medewerkers gezamenlijk de Academie kunnen ontdekken”, vertelt Rutger.
Terugblikkend op de afgelopen 4 maanden, wisten ze bij het Warenhuis van tevoren niet zeker of hun plan van aanpak zou werken. Rutger geeft aan dat ze dachten: “we gaan het op deze manier doen en dan zien we wel”. Het is bovendien de eerste keer dat ze te maken krijgen met een leerplatform in de sector. Voor nu is het streven van het Warenhuis om voor september alle werknemers aangemeld te hebben voor de Academie, zodat ze daarna aan de slag kunnen om zelf een module in elkaar te zetten. Zo kunnen ze hun medewerkers in de toekomst nog meer leerzaam lesmateriaal bieden.
Ondanks de verschillende aanpakken verloopt de uitrol bij zowel Rataplan als Kringloop het Warenhuis gestructureerd en doelgericht. Elke organisatie geeft op haar eigen manier vorm aan de Academie: precies zoals het is bedoeld, want geen kringloop is hetzelfde. De komende periode zullen nog meer organisaties van start gaan met de uitrol, waardoor steeds meer kringloopmedewerkers de kansen van de Academie kunnen benutten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over de kringloopbranche van Nederland?
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
E ofni.[antispam].@kringloopnederland.nl
T 030 341 00 55
Bezoek- en postadres
2e Daalsedijk 6a
(UCo, Utrecht Community)
3551 EJ Utrecht
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over de kringloopbranche van Nederland? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
©2023 Branchevereniging Kringloop Nederland
E ofni.[antispam].@kringloopnederland.nl
T 030 341 00 55
Bezoek- en postadres
2e Daalsedijk 6a
(UCo, Utrecht Community)
3551 EJ Utrecht
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over de kringloopbranche van Nederland? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.